ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ & ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ
Ο προβληματισμός: Η εκπαίδευση δεν είναι μόνο μέσο γνώσης, αλλά θεμέλιο για την ανάπτυξη κριτικής σκέψης, δεξιοτήτων, δημιουργικότητας και προσαρμοστικότητας. Οι νέοι τονίζουν την ανάγκη αναβάθμισης της εκπαίδευσης ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις. Επίσης, είναι σημαντικός ο εκσυγχρονισμός του επαγγελματικού προσανατολισμού και η πρόσβαση σε ποιοτική κατάρτιση, δεξιότητες και προγράμματα δια βίου μάθησης, ώστε οι νέοι να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικές προκλήσεις και ανάγκες που πρέπει να αντιμετωπιστούν συλλογικά για τη διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου και συμπεριληπτικού εκπαιδευτικού πλαισίου.
Η πρόκληση: Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να προτείνουν καινοτόμες ιδέες και δράσεις που θα ενισχύσουν την εκπαίδευση, την κατάρτιση και την ανάπτυξη δεξιοτήτων των νέων, βοηθώντας να αντιμετωπιστούν οι παραπάνω ανάγκες και προκλήσεις.
Προτάσεις:
Οι προτάσεις επικεντρώνονται στη βελτίωση της εκπαίδευσης και κατάρτισης μέσω των ακόλουθων καινοτόμων δράσεων που ενισχύουν τη σύνδεση της εκπαίδευσης με τις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας:
- Δημιουργία ενός Κεντρικού Φορέα Επαγγελματικού Προσανατολισμού ο οποίος να στοχεύει στη μείωση της νεανικής ανεργίας και την αύξηση της απασχόλησης στον επιθυμητό κλάδο.
- Αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων και εισαγωγή μαθημάτων που να ανταποκρίνονται στις σημερινές απαιτήσεις, όπως οικονομική διαχείριση και τεχνητή νοημοσύνη.
- Εισαγωγή του μαθήματος “Αγωγή Ζωής” στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ο εκσυγχρονισμός του αντίστοιχου μαθήματος στη δημοτική εκπαίδευση, για την ενίσχυση δεξιοτήτων όπως η διαχείριση συναισθημάτων, χρόνου και άγχους.
Ως δείκτες επιτυχίας οι συμμετέχοντες προτείνουν μετρήσεις όπως η αύξηση της συμμετοχής στα κοινωνικά και πολιτικά δρώμενα, η μείωση της ανεργίας και η καλύτερη επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων, προωθώντας μια εκπαίδευση που ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μαθητών και της αγοράς εργασίας.